Hledání
Nabídka obchodu
Výrobce

Seznam výrobců

Zákaznické centrum
Informace


TOPlist

Anketa
Jakým zařízením vyhledáváte na e-shopu
Mobil
42 % (461x)
Tablet
28 % (310x)
PC
30 % (333x)
Nejprodávanější
Vybíráme z nabídky

Jak zazimovat přívěsný motor

Vloženo: 13. 02. 2021

Jak zazimovat přívěsný motor


Pro spolehlivý výkon na jaře, pár tipů pro zazimování přívěsného motoru.

Zimování je opravdu důležité
Správná příprava přívěsného motoru na zimní přestávku vám pomůže zajistit, že je připraven bez problémů vyrazit příští jaro. V chladném podnebí může mrazivé počasí způsobit nákladné poškození motoru, který není správně zazimovaný. Dokonce i v mírnějším podnebí je konec sezóny skvělým obdobím péče o každoroční údržbu, která spolehlivě udrží váš přívěsný motor. Ať už si práci děláte sami, nebo u autorizovaného prodejce Mercury Marine, minimální náklady na zazimování vám může na jaře ušetřit spoustu.

Zazimovat sami nebo v autorizovaném servisu Mercury Marine?

  • Pokud jste svůj přívěsný motor zazimovali u autorizovaného dealera Mercury, můžete se spolehnout na profesionální servis a dovednosti vyškoleného technika a ušetřit si tak problémy s nakupováním a skladováním olejú a filtrů, maziva převodovky, zamlžovacího oleje a dalších potřebných zásob. Technologie, která zazimuje váš přívěsný motor, jako diagnostika, proplachovací vana atd jsou náklady, které šetříte při odborné servisní práci u autorizovaného servisního střediska. Při zazimování motoru v autorizovaném servisu Mercury Marine je prováděna celková kontrola při které jsou objeveny závady, které by mohl zákazník přehlédnout a kontrolovány díly a součástky, které neškolený zákazník při prohlídce nezkontroluje. Zazimování se dá rovněž spojit s doplňkovými službami jako je elektroinstalace, doplnit příslušenství atd.
  • Pokud se vydáte cestou kutilství, začněte prostudováním příručky a shromážděním potřebných nástrojů a produktů pro údržbu. Postup pro zazimování je popsán v každé uživatelské příručce. Ve skutečnosti má mnoho moderních přívěsných motorů Mercury, včetně nových modelů V8 o objemu 4,6 litru a 3,6 litru V6, štítek pod kapotou se základními specifikacemi údržby a QR kód, který lze naskenovat pomocí mobilního zařízení a zjistit, jak postupovat na instruktážních videích Merkury Marine.

Zde je několik základních pokynů od servisních odborníků společnosti Mercury Marine:
Pokyny k spotřebnímu materiálu a nástrojům specifickým pro váš motor najdete v uživatelské příručce motoru.

  • Motorový olej
  • Filtr motorového oleje
  • Palivový filtr
  • Stabilizátor paliva
  • Zapalovací svíčky
  • Marine vazelína
  • Storage olej
  • Převodovka a čerpadlo
  • Sprej s inhibitorem rzi
  • Základní ruční nářadí
  • Mazací lis
  • Diagnostika pro zapalování svíček
  • Diagnostika pro tlaky v převovovce
  • Diagnostika příslušného motoru
  • Proplachovací manžeta motoru a zahradní hadice
  • Proplachovací vana na nemrznoucí kapalinu
  • Momentový klíč 
  • Trychtýř
  • Kontejner na odpadní olej

Upravte palivo
Vždy byste měli svůj člun skladovat s čerstvým palivem, které bylo ošetřeno lodním stabilizátorem paliva. Neošetřené palivo začne po delší době oxidovat a v palivové soustavě motoru se bude tvořit gumovité nečistoty. To platí zejména pro přívěsné motory vybavené karburátory.
Většina problémů, je způsobena starým palivem. Pokud je to možné, zkuste na konci sezóny dojed palivovou nádrž a před uskladněním doplňte čerstvé palivo. Je-li to možné, doplňte nádrž palivem bez obsahu ethanolu, jako je REC-90, prémiová směs vyvinutá speciálně pro rekreační motory. Poté přidejte do čerstvého paliva správné množství stabilizátoru paliva.
Nejlepší čas na ošetření paliva stabilizátorem je, když ho načerpáte do nádrže, buď během posledního doplňování sezóny, nebo když během zimování vyměníte zastaralé palivo. Doporučujeme ošetřit palivo pro skladování pomocí Mercury - Quicksilver aditiv , jednoho z produktů systému  Mercury Fuel Care, ať už váš motor vyrobila společnost Mercury nebo jiný výrobce. Tyto produkty jsou navrženy tak, aby společně pracovaly na optimalizaci paliva, odstraňování zbytků z motoru a ochraně palivového systému v zimních měsících.
Je důležité dostat toto upravené palivo do celého palivového systému spuštěním člunu po dobu asi 10 minut, ať už ve vodě nebo při připojení k zahradní hadici (při použití hadice postupujte podle pokynů v návodu k použití). Nakonec vyměňte palivový filtr. Nyní bude palivový systém vašeho motoru připraven pro příští sezónu.

Vyměna oleje - motor
Pokud máte čtyřtaktní přívěsný motor, měl by se motorový olej a filtr měnit každých 100 hodin nebo jednou za sezónu, bez ohledu na to, kolik hodin byl motor použit. Skladování motoru se starým olejem může vystavit vnitřní součásti motoru vlhkosti a kyselým vedlejším produktům spalování, což může způsobit korozi. Řada maziv Mercury Precision Lubricants zahrnuje čtyřtaktní motorový olej pro všechny přívěsné značky, speciálně vyvinutý pro jedinečné potřeby mořského prostředí. Nikdy nepoužívejte automobilový olej v lodním motoru! Podívejte se do uživatelské příručky nebo požádejte svého prodejce Mercury o doporučené mazací produkty pro váš lodní motor. 

Pro domácí výměny olejových nádrží a filtrů doporučujeme použít kompletované výměnné sady. Každá sada obsahuje olej, olejový filtr a těsnění vypouštěcí zátky ve vhodné krabici. Řiďte se pokyny pro výměnu oleje v uživatelské příručce a vždy zlikvidujte správně použitý olej.

Po výměně oleje je vždy dobré znovu nastartovat motor, nechat cirkulovat čerstvý olej a zkontrolovat těsnost. Není neobvyklé, že těsnění olejového filtru přilne k motoru, a pokud nebude odstraněno, může po instalaci nového filtru unikat olej přes staré těsnění.

Konzervace motoru
Ideálně, když je motor ještě teplý, ošetřete čtyřtaktní a konvenční dvoutaktní motory zamlžovacím olejem, abyste zabránili korozi uvnitř motoru. Demontujte zapalovací svíčky a nastříkejte zamlžovací olej přímo do každého válce podle pokynů na plechovce. Použijte zamlžovací olejový produkt, který je speciálně navržen pro použití během zimování, například Mercury Storage Seal.
U dvoutaktních motorů s přímým vstřikováním paliva (DFI), jako jsou modely Mercury OptiMax, namísto zamlžovacího oleje vystříkněte olej DFI do každého válce otvorem pro zapalovací svíčku.  Doporučuje před výměnou svíček nanést na závity zapalovacích svíček vrstvu maziva proti zadření. Používejte nové zapalovací svíčky se doporučené výrobcem podle plánu údržby v příručce uživatele.

Vyměna oleje - převodovka
Mazání převodovky ve vnější spodní jednotce by se mělo měnit také každých 100 hodin nebo jednou za sezónu - konkrétní servisní interval najdete v uživatelské příručce. Jakákoli voda v mazivu může během skladování zmrznout a expandovat, což může způsobit prasknutí převodovky. Při vypouštění pečlivě zkontrolujte. Pokud je mazivo převodovky bílé nebo krémové, může to znamenat přítomnost vody v mazivu. To naznačuje, že by mohlo dojít k narušení těsnění hřídele vrtule, což umožňuje znečištění maziva vodou, což by mohlo způsobit vážné poškození převodů. Pokud existuje podezření, že se v převodovce nachází voda, měl by kontrolu tlaku v převodovce provést autorizovaný prodejce. Naplňte převodovku čerstvým mazivem, jako je Mercury High Performance Gear Lube podle pokynů v uživatelské příručce.

Zkontrolujte hřídel 
U některých převodových skříní budete muset demontovat vrtuli, abyste mohli vyměnit mazivo, ale i když to váš motor nevyžaduje, je dobré sundat ji demontovat a prohlédnout, zda není natočená rybářská šňůra, vlasec atd. Pokud je vaše vrtule vroubkovaná je vhodné zabrousit nerovnosti a upravit barvou ve spreji. Pokud je vrtule ohnutá nebo zničená je potřeba nahradit novou.

Zkotrlujte těsnění, pokud je těsnění poškozeno, může se do převodovky dostat voda a způsobit značné škody.
Pokud je vrtule v dobrém stavu, buď ji znovu namontujte, nebo ji uložte odděleně od motoru, abyste odradili zloděje. Před opětovnou montáží vrtule vždy natřete kloubový hřídel kvalitním plaveckým mazivem, jako je Mercury 2-4-C Marine Lubricant, a utáhněte matici vrtule podle specifikací točivého momentu uvedeného v uživatelské příručce.

Zkontrolujte kapalinu Power Trim
Konkrétní pokyny pro váš přívěsný model najdete v uživatelské příručce. Pravděpodobně budete muset naklonit motor úplně nahoru, abyste se dostali k čerpadlu. Zkontrolujte hladinu a pokud je nízká, doplňte ji. Kapalina, která je mléčná, indikuje přítomnost vody, což znamená, že někde v systému může unikat kapalina, a trimovací čerpadlo by mělo být zkontrolováno kvalifikovaným prodejcem.

Instrukážní video : Kontrola kapaliny trimu

Zkontrolujte anody
Anody jsou navrženy tak, aby chránily ostatní ponořené kovy motoru před galvanickou korozí. Většina přívěsných motorů má několik obětovaných anod a lze je vyhledat podle uživatelské příručky. Obětované anody by měly být vyměněny, pokud jsou o 50 procent poškozeny.

Instrukážní video : Kontrola anody

Promažte všechny mazací body 
Většina přívěsných motorů má mazací místa, která by měla být promazána. Prostudujte si příručku svého majitele a zjistěte, kde přívěsný motor potřebuje mazivo.

Ošetření Powerhead
Ošetřte powerhead produktem proti korozi, jako je Mercury Corrosion Guard. "To je zvláště účinné pro motory používané ve slané vodě, ale může také pomoci ve sladkovodním prostředí." Vytlačuje vodu a vytváří bariéru, která chrání lakované a nelakované povrchy před korozí způsobenou slanou vodou na motorové hlavě nebo v atmosféře. “ Lze také použít ochranu proti korozi, aby se zabránilo tvorbě koroze na spodní jednotce a motorovém trimu.

Opravte jakékoli škrábance nebo škrábance
Zkontrolujte spodní jednotku motoru a znovu natřete všechny stopy opotřebení. Prodejci Mercury skladují kompletní řadu barevných produktů - základní, barevné a čiré, které přesně odpovídají tovární povrchové úpravě.

Zkontrolujte a udržujte baterii 
Pokud jde o olověný akumulátor, zkontrolujte hladinu kapaliny a v případě potřeby přidejte destilovanou vodu. Ujistěte se, že je baterie nabitá (v případě olověných baterií 100%, u lithiových 80%), vyjměte ji z lodi a uložte na chladném a suchém místě. Ošetřete bateriové kontakty. Uložení baterie na údržbovou nabíječku ji udrží nabitou a čerstvou až do jara.

Uložte motor vzpřímeně
Ať už je loď uložena na přívěsu nebo na stojanu, motor by měl být vždy do svislé polohe, aby mohla veškerá voda zbývající v motoru samovolně odtékat. Pokud voda zachycená v motoru zamrzne, může dojít k vážnému poškození. V některých situacích mohou být problémem myši - mohou se dostat pod motorový kryt a zničit kabeláž. Pokud ponecháváte motor na lodi použijte na zazimování ochranou plachtu.


Za Lavex přeji všem správné zazimování, které zajistí bezproblémový start v nové sezoně, ať už se rozhodnete si zazimovat motor sami nebo jej svěříte do naší péče .


Komentáře k článku

Zašlete nám Vaše názory k tomuto článku.

Jméno:
Email:
Text vzkazu: